ویروس کرونا چیست؟

 | تاریخ ارسال: 1400/3/17 | 

کرونا ویروس گروهی از ویروسها هستند که باعث بروزعفونت در انسان یا حیوان میشوند چندین گونه از این ویروسها باعث بروز عفونتهای تنفسی بصورت سرما خوردگی درانسان میشود تا عفونت و بیماریهای شدیدتر از جمله سندروم تنفسی حاد بنام سارس در ۲۰۰۳ و سندروم تنفسی خاورمیانه یا مرس  MERS) ) در ۲۰۱۲   و اخیرا سندروم تنفسی حاد بنام بیماری کوید ۱۹ را ایجاد کرده است.
نشانه های کرونا یا کوید ۱۹ چیست؟
شایع ترین علایم خستگی و بیحالی، دردعمومی بدن، لرز، سرفه های خشک و تنگی نفس با یا بدون تب میباشد و اخیرا اسهال و تهوع ، دل درد و بی اشتهایی و اختلال بویایی و چشایی دیده شده، برخی افراد به ویروس الوده میشوند اما علایمی ندارند و احساس ناخوشی نمی کنند. بیماری کوید ۱۹   طیفی گسترده ای از تظاهرات دارد میتواند بدون علامت و نشانه باشد تا فرمهای شدید که باعث مرگ فرد میشود.
دوره کمون یا نهفته بیماری یعنی زمان ابتلا به ویروس و شروع  نشانه  ها که ۳ تا ۱۴ روز و بطورمتوسط ۴_۵  پس از تماس  ، نشانه های بیماری آشکار میشود که علایم خفیف تا متوسط و یا بصورت ذات الریه شدید ( گرفتاری و التهاب شدید ریه ) و سندرم تنفسی حاد و مرگ ممکن است ایجاد شود. در حدود ۸۰% مبتلایان  فرمهای خفیف تا متوسط دارند در حدود ۱۵%  موارد علایم شدید و نیاز به بستری داشته و ۵% شرایط بحرانی  پیدا کرده و در بخش مراقبتهای ویژه بستری میشوند
کوید ۱۹  چگونه منتشر میشود؟
افراد ویروس کوید  ۱۹ (بیماری کرونا) رو از سایر مبتلایان به ویروس میگیرند. این بیماری میتواند از طریق شخص با ترشحا کوچک بینی یا دهان در هنگام سرفه یا عطسه و یا نفس کشیدن از فردی به فرد دیگر گسترش یابد. ترشحات فرد الوده بر روی سطوح و اشیا قرار گرفته و افراد دیگر با لمس این سطوح و اشیا و تماس با چشم و بینی  آلوده میشوند و یا تنفس هوای حاوی ذرات ویروس حین سرفه کردن یا صحبت کردن فرد مبتلا به کوید ۱۹   مبتلا میشوند به همین دلیل است که شتشوی مرتب دستها بمدت ۲۰  ثانیه و استفاده از ماسک و حفظ فاصله ۵/۱ متر با فرد بیمار و یا سالم که ممکنه بدون علامت و ناقل باشند به پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری کمک میکند.
مطالعات نشان داده که ویروس کوید۱۹   از طریق هوا منتقل نمیشود بنابراین تهویه مناسب محیط مفید خواهد بود. این ویروس برای چند ساعت یا چند روز بر روی سطوح اشیا زنده می ماند بنابراین تمیز کردن سطوح با مواد ضد عفونی کننده( الکل ۷۰ درصد و وایتکس رقیق شده) ویروس را در عرض چند دقیقه از بین می برد.
بیماری در تمام گروههای سنی بروز میکند اما شانس بیمار شدن و عوارض بیماری در بعضی بیشتر میباشد افراد بالای ۶۵ سال و افراد مسن و کسانیکه زمینه بیماری قلبی، فشار خون ، دیابتی ها و افراد چاق و مبتلایان دچار ضعف سیستم ایمنی به هر علت( کورتو تراپی، سرطان و شیمی درمانی و پیوند عضو و ..) در معرض ابتلا بیشتر به بیماری کرونا و یا بروز عوارض شدید تر آن میباشند.
خطر ابتلا به بیماری کرونا در مناطق آلوده و به اصطلاح قرمز زیاد میباشد در این مناطق حتی تماس با فردی که ظاهرا بیمار نیست و احساس ناخوشایندی ندارد، وجود دارد چون درصدی از افراد بدون علامت و ناقل میباشند بنابراین بهترین راه پیشگیری از ابتلا و بیمار نشدن تغییر رفتارهای اجتماعی میباشد که شامل:
  • دست ندادن و روبوسی نکردن
  • شتشوی مرتب دستها بمدت ۲۰ ثانیه و یاضد عفونی کردن دستها با مواد بهداشتی حاوی الکل ۷۰ درصد
  • بهداشت سرفه و استفاده از دستمال یا خم آرنج تا فرد مقابل الوده نشود که بهترین استفاده از ماسک میباشد
  • حفظ فاصله اجتماعی حداقل ۵/۱ متر چون قطرات اب دهان و بینی گاهی هنگام سرفه و عطسه تا سه متر پخش میشود
  • ماندن در منزل و قرنطینه خانگی  به محض اینکه احساس بیماری کردید
هر فردی که احساس بیماری میکند باید با تلفنهای ارائه دهنده خدمات درمانی  و یا مراکزی که در هر شهر برای بیماران کرونایی مشخص شد تماس بگیرد.  در کشور ما سامانه ۴۰۳۰ ومراکز جامع سلامت و اوژانس بعضی بیمارستها برای کمک به بیماران کرونایی در نظر گرفته شده.
درمان:
مانند همه عفونتهای ویروسی فرمهای خفیف تا متوسط بیماری کرونا که بدون درگیری و التهاب ریه ها میباشد درمان اختصاصی ندارد در این موارد قرنطینه و جداسازی فرد مبتلا ، استراحت و تغذیه سالم مفید خواهد بود رژیم غذایی فرد شامل مایعات(آب میوه طبیعی، دمنوش پونه و زنجبیل ) و سوپ ساده میباشد.
در حال حاضر مطالعات مستند مبنی بر نقش مکمل و ویتامینها در پیشگیری و درمان کرونا وجود ندارد اما بصورت تجربی کمبود پروتئین، ویتامین د ویتامین  سی باعث ناتوانی سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت میشود بنابراین استفاده از مکمل ویتامین د و غذاهای حاوی ویتامین سی مانند سبزیجات، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و مرکبات وحتی قرص ویتامین سی جوشان مفید خواهد بود
دوره قرنطینه و جداسازی فرد مبتلا به کرونا در فرمهای خفیف و ناقل  ۱۴ روز بعد از شروع نشانه ها و در موارد گرفتاری ریه ها ۲۱ روز میباشد در هر حالت فرد مبتلا باید حداقل سه روز تب نداشته باشد (داروی تب بر استفاده نکند) و سرفه های وی کاهش یافته باشد تا بتواند در محل کار حضور پیدا کند.
در مناطقی که شیوع بیماری زیاد است کمی استرس و احساس اضطراب قابل درک بوده و گاهی کمک کننده است اما اگرپروتکل های بهداشتی را رعایت کنید جای نگرانی نیست.
استفاده صحیح از ماسک یعنی ماسک از بینی تا دهان و چانه را بپوشاند ضروری است ماسک پارچه ای میتوانید استفاده کنید اما باید حداقل روزی یکبار ان را بشویید، ماسک پزشکی یا طبی برای کادردرمان  و افراد بیمار و استفاده در مکانهای شلوغ و عمومی میباشد. در حین صحبت کردن نباید ماسک را زیربینی قرار دهید چون با هر تنفس و در حین حرف زدن ذرات ویروس را به طرف مقابل منتقل میکنید و اگر در مکان سر پوشیده و اتاق بدون تهویه مناسب هستید مدت مکالمه و حضور شما کوتاه و کمتر از ۵ دقیقه باشد هر چه زمان طولانی تر باشد ذرات منتشر شده بیشتر و خطر ابتلا افزایش مییابد
 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2519 بار   |   دفعات چاپ: 209 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر